1. דף הבית
  2. מאמרים
  3. אחדות ומחלוקת למי הבכורה ?

אחדות ומחלוקת למי הבכורה ?

ישראל 2022 מתאפיינת במחלוקות רבות בין חלקי העם המבטאות שסעים חברתיים ושסעים אידאולוגיים.  מערכת הבחירות החמישית בתקופה של שלוש וחצי שנים מחדדת את הקיטוב עד כי האינטרס האישי עומד כחומה בצורה, לובש חליפות פסבדו-אידאולוגיות ומונע הגעה לשיח מלכד, שיח מחבר. בתקופה זו מתחדדת השאלה למי הבכורה לאחדות או למחלוקת ?
במחלוקת דברים חיוביים רבים; כבר אמרו חז"ל כי "אין הסכין מתחדדת אלא בירך חברתה" (בראשית רבה, פרשה ס"ט, סימן ב') היינו, על מנת שאדם יתרומם לחשיבה עליונה וגבוהה על אחר לאתגר אותו מבחינה שכלית.
חז"ל כיוונו דבריהם למחלוקת עניינית ("מחלוקת לשם שמיים") שסופה להתקיים שכן תוצאתה תמשיך להיות רלוונטית גם לאחר שתוכרע.
לאחדות מטען חיובי משמעותי אך לא רק, לעיתים האחדות מונעת ריבוי דעות ורעיונות היא גם שמה דגש על חברה ככלל בניגוד לפרט. על חשיבות הפרט לא אכביר במילים יחד עם זאת נזכיר כי החברה הישראלית הינה אקלקטית אשר הגיעה למדינת ישראל ממקומות שונים ותרבויות שונות לפני יותר משבעים שנים.
דווקא אופייה של החברה הישראלית וכור ההיתוך אשר ביקשו ליצור פה לפני יותר משבעים שנה מחדדים את הסיבה למחלוקות הרבות ולגוונים השונים המצויים בחברה הישראלית.
בניגוד לאחרים סבורני כי המחלוקת בה מצויה החברה הישראלית בתקופה זו תביא לצמיחה אשר בסופו של יום תביא לשגשוג בשלל מישורים ולחברה מכילה ומלוכדת יותר.
יותר מכל, משעה שהבנו שהתשובה אינה אבסולוטית למי הבכורה לאחדות או למחלוקת, נשאלת השאלה החשובה הכיצד נגיע לאותה אחדות וכיצד ניישב את המחלוקות בחברה הישראלית באופן מיטבי ומהר ככל האפשר.
ראש הממשלה לוי אשכול הפקיד בידנו כחברה ישראלית את הנוסחה באמצעותה נוכל לפתור במהירות וברגישות את המחלוקת המצויה בחברה הישראלית.         
אשכול נוהג היה לומר כי "מה שלא מתקבל על הלב לא מתקבל על השכל". נוסחה זו של אשכול מתאימה יותר מכל, לתקופה בה אנו מצויים כחברה ישראלית ולמחלוקת בה אנו מצויים.
אשכול היטיב לפשט נושא זה ולומר "...את הווייתנו התרבותית המשותפת עלינו לבנות גם מתוך קשר אל הרובד הקדום המשותף לכולנו וגם מתוך יניקה ממיטב המורשת של כל שבטי ישראל בייחודם ובאחדותם גם יחד. מבחינה זו חשוב ביותר טיפוח התודעה העצמית, תודעת המורשת המיוחדת לכל עדה, בתוך התודעה הכללית של עם ישראל. חשובה החדרת ידיעת תולדות ישראל לשכבות רחבות, על תולדותיה של כל עדה ועדה, ותרומתה ליצירת התרבות הלאומית שלנו בתקופות שונות. לא רגשי נחיתות ולא רגשי התנשאות, אלא בן העם המכיר בערכו ובערך שבטו כדבר המובן מאליו וכחלק מן הכלל הגדול"
רוצה לומר כשנקבל בלבנו אחד את השני/ה רק אז נוכל לקבל בשכלנו אחד את השני/ה והמחלוקת בחברה הישראלית תבוא על פתרונה.
פורסם בספר "מדברים עם אשכול" - עמותת יד לוי אשכול
logo בניית אתרים